Medresa Abdulkasyma a cholerová vzpoura v Taškentu 1892

Cestou do archívu se občas projdu od náměstí Přátelství národů (Halklar Do’stligi), okolo stejnojmenného paláce a kolem dolní komory parlamentu (Oliy Madžlis). Mezi nimi a dnes novou stavbou Národního divadla se pomalu ztrácí medresa Abdulkásyma. Není stará, alespoň ne ve srovnání s Bucharou, Samarkandem či jinými místy v Uzbekistánu. Nicméně má pozoruhodného stavitele a také pozoruhodný osud, který jí zachránil před zničením.

Škola smotná byla vystavena v polovině 19. století (byť základy jsou evidentně staršího rázu) pod vedením sufíjského šejcha řádu naqšbandíja Abdulkasyma išona (učitel). Nápis v mešitě hlásí, že jsou zde uschovávány vlasy Rasula, tj. Proroka Muhammada.

Proč je tato stavba krásná a co je posvátné jako ráj nebeský,

Protože se zde chrání ctěné vlasy posla Božího

S hrdostí proto svět píše jeho historii:

Velikolepý chrám posvátných vlasů Proroka.

Náboženská nadace Abdulkasyma patřila k nejbohatším v Taškentu a sám šejch byl velmi uznávanou osobností starého města. Zároveň si uvědomoval význam moderního vzdělávání a byl jedním z prvních, kteří prosazovali modernizaci čistě náboženského vzdělávání. Jeho medresa proto patřila k těm pokrokovějším v Taškentu a sám Abdulkasym se živě zajímal o novinky třeba v oblasti zemědělství, odkud pocházelo i jeho bohatství, i evropského vzdělání: „Když si člověk osvojí znalosti jakýchkoliv národů, je to jenom užitečné. Každý národ, který se naučí něco od jiného, rozmnožuje vlastní znalosti.“ (Ostroumov 1896, s. 128).

Medresa na počátku 20. století, obklopená mahallou.

Právě zde v roce 1865 byla uzavřena kapitulace Taškentu ze strany místních elit, pod níž přidal svůj podpis i šejch Abdulkasym chán. Podepsal i akt o „dobrovolném připojení Taškentu k Rusku“, který donutil taškentské elity podepsat generál Čerňajev.

Lidové pověsti jej mají neodmyslitelně spojeny s cholerovými nepokoji v Taškentu v roce 1892. V květnu tohoto roku vypukla jedna z největších epidemií v carském Turkestánu. Cholera zachvátila staré i nové město. Ruská administrativa vyhlásila přísná karanténní a sanitární opatření, včetně příkazu, že zemřelí se podrobí lékařskému, resepktive patologickému vyšetření. Brzy však bylo nebožtíků mnohem více než byli ruští doktoři schoni vyšetřit a těla zemřelých tak nebylo možné pohřbít podle muslimského obyčeje (Kudrjašov 2019). Mezi místními obyvateli se také rozšířila zpráva o otrávené vodě v kanálu Bozsu, kterou údajně chtěli Rusové otrávit tamější populaci. Dav lidí se hrnul ze starého města do nového a 24. června došlo ke srážkám mezi obyvateli starého města, ruským davem a ruskými vojsky a policisty. Po těchto incidentech obsadili ruští kozáci staré město a gubernátor Alexandr Vrevskij chtěl původně zaútočit plnou silou ruské posádky a vyhladit všechny útočníky. V tuto chvíli zasáhl Abdulkasym išon. Nejprve svolal do své medresy porady významných duchovních i světských představitelů starého města a poté napsal generálu Vrevskému dlouhý dopis, v němž vysvětlil nesoulad přijatých opatření s islámskou vírou a také požádal gubernátora o odvolání vojsk ze starého města a zabránit zásahu ruské armády ve starém města (celý dopis i odpověď gubernátora viz Ostroumov 1896, s. 128-130). Samotným Abdulkasymem však tyto události významně otřásly a během několika dní rovněž zemřel na choleru. Po jeho smrti se počet úmrtí výrazně snížil. Lidové legendy připsaly konec cholerové epidemie právě jeho oběti. Ve skutečnosti se jednalo o kombinaci sanitárních opatření a také ústupu epidemie, v lidovém podání to však znamenalo znamení, že oběť tak významné osoby byla pro Alláha dostatečnou šíření nemoci se zastavilo.

I po smrti Abdulkasyma se v medrese učilo podle jeho odkazů. Školou prošla celá řada budoucích reformistů (džadídů) ve Střední Asii, mezi jinými i Munavvar Qórí, jeden ze zakladatelů džadídistického hnutí v Taškentu, Abdurauf Fitrat, pozdější ministr kultury a autor uzbecké abecedy podle latinky, či spisovatel Abdulló Qodiriy, o kterém na tomto blogu již byla (a ještě bude) řeč. Žákem této medresy byl i Zijavuddín Babadžanov, v letech 1956-1980 nezaměnitelný vůdce středoasijského muftíjátu a pro mnohé zahraniční delegace synonymem muslima.

Madrasa v sovětském období (60. léta).

Medresa byla zrušena v roce 1919 a postupně chátrala. Nepomohly jí ani následky zemětřesení v letech 1946 a 1966. Téměř 50 let zde žily rodiny uprchlíků před hladomorem ze samarské oblasti, který vypukl roku 1929. Podobně jako v jiných zařízeních podobného typu, byla i zde zřízena drobná výroba, v tomto případě hraček a k objektu byly přistaveny nejrůznější přístavky, zcela neodpovídající účelu stavby. Jeho stav v 80. letech byl natolik katastrofální, že bylo rozhodnuto medresu zbourat a na jejím místě postavit objekt restaurace či čajchány. Na obranu budovy však kupodivu povstal tehdejší mladý náčelník taškentské pobočky ochrany kulturních a historických památek Abdulaziz Muhammadkarimov. Jeho péčí se podařilo zabránit vybourání stavby a naopak její rekonstrukci, která proběhla v letech 1982-1987. V medrese se postupně začali stahovat řemeslníci z různých míst a dnes zde funguje umělecké sdružení Yodgorlik. Pokud se Vám nepodaří dostat se třeba do Rištonu, potom se zde dají koupit originální keramické talíře, samozřejmě za příslušnou cenu.

Madrasa Abdulkasyma, zima 2003

V současnosti je opět místo ohrazené stavbou. Namísto jezera či nádrže s vodou, která si zde ještě pamatuji v roce 2002-2003 a která přispívala k menší prašnosti a větší vlhkosti horkého taškentského léta, je dnes další šeredná stavba, přičemž je zajímavé, co z toho nakonec bude – nové divadlo, jak je vidět i na vysokém plotu stavby, nové zábavní centrum (kterých je v Taškentu i tak dost, třeba to ne úplně fungující, ale s velkou slávou otevřené pod televizní věží) nebo něco jiného? Toť otázka. Každopádně medresa Abdulkasyma dostane pravděpodobně nového architektonického souseda, který stavbu zcela odsune do stínu parlamentu (Olij Mažlisu) a nové budovy, jejíž účel je zatím neznámý, ale tajný.

Добромыслов, Александр Иванович: Ташкент в прошлом и настоящем. Ташкент, 1912.

Кудряшов, Андрей: Принявший чужую беду. Сакральные места Узбекистана, очерк четвертый. Шейх Абдулкасим и холерный бунт. Fergana.agency, 29.06.2019.

Латипов, Шухрат : В Национальном парке высушено второе озеро. На его месте построят театр. Газета.uz, 4.8.2021.

Остроумов, Николай Петрович: Сарты. Этнографические материалы, Ташкент, 1896.

Хан, Владислав: Медресе Абулкасым. Mytashkent.uz, 6.5.2009.

Sahadeo, Jeff: Epidemic and Empire: Ethnicity, Class, and „Civilization“ in the 1892 Tashkent Cholera Riot. Slavic Review, Spring, 2005, Vol. 64, No. 1 (Spring, 2005), pp. 117-139.

Napsat komentář